0 HOME 0 INFO 0 VERKOOP 0 VERHUUR 0 REALISATIES 0 AANBIEDINGEN 0 NIEUWS 0 CONTACT 0 PRIJSLIJSTEN 0 BIJLEREN 0 LINKS 0 ELEKTRO-ONDERDELEN.BE Outletstore-hifi.be

Chantage

 

Tekst door HiFi.nl

 

In de Telegraaf was onlangs te lezen dat consumenten winkeliers chanteren met Internet prijzen. Consumenten schermen bij reguliere winkels met de allerscherpste Internet aanbiedingen en weigeren meer te betalen.

 

Nu is bovenstaande niet echt nieuws te noemen. Met name in de HiFi handel zijn deze praktijken al jaren schering en inslag. Nieuw is wel dat, in de Telegraaf, door de secretaris van het MKB de term "chantage" wordt gebruikt. De winkelier wordt door de consument voor het blok gezet; de prijs slikken of de verkoop vergeten!

 

Wat de consument in zo'n geval echter vergeet, is dat een winkel een compleet andere kostenstructuur heeft. Zo heeft de reguliere winkelier de kosten van een pand, gas, licht en elektriciteit die betaald moet worden, moet hij voorraad houden en soms extra personeel in dienst hebben. Daarbij verleent de winkelier ook service en garantie op uw aankoop. Thuis installeren, een product (thuis) laten beluisteren, omruilen als iets toch niet blijkt te bevallen, ook dat kan een goede winkelier voor u betekenen. En wat te denken van de enorme schat aan kennis en ervaring die een goede winkelier meebrengt. Een platenspeler afstellen, "system matching" of het aansluiten van een home cinema set, uw winkelier heeft er ongetwijfeld veel meer ervaring mee dan de gemiddelde consument.

 

Dus consument, waardeer de toegevoegde waarde van uw HiFi winkelier met uw aankoop.

 

 

Reacties van lezers:

Naar mijn mening weten de meeste consumenten wel degelijk de deskundigheid en service van de betere winkelier te waarderen en hebben zij daar bovendien wel degelijk een bepaald extra bedrag voor over. Helaas is het maar al te vaak zo dat er nogal wat winkels zijn waar juist die deskundigheid en service op een bijzonder laag pitje staan. En waarom zou er dan nog steeds zo veel meer betaald moeten worden dan bij een internet-verkooppunt?

 

Overigens speelt dit in mijn ervaring juist in de Hifi-wereld veel minder: er zijn ruwweg twee typen winkels. Allereerst de massa verkoopzaken met massa producten voor bodemprijzen, waar je voor deskundigheid nauwelijks terechtkunt. Als je geluk hebt tref je een verkoper die alle folders gelezen heeft en daadwerkelijk de (technische) verschillen tussen twee producten weet te vermelden. Maar verder? "Natuurlijk is dat duurdere product beter! Alle waar is immers naar zijn geld?" Bij de ketens is de service meestal niet zo slecht, al is het meestal wel zelf halen en brengen, ook voor grote en zware producten. Daarnaast heb je de vakzaak met exclusieve(re) producten en daar mag de consument natuurlijk ook een serieus en persoonlijk advies verwachten evenals een wat verdergaande service. En, uitzonderingen daargelaten, wordt dit in de Hifi-wereld volgens mij ook geboden! Maar mensen die hier willen kopen zullen dan ook zelden prijsvergelijkingen maken, zij kiezen op de eerste plaats vooral voor een betrouwbare leverancier en pas dan voor het product dat hij adviseert!

 

Lastiger is het type klant dat zich eerst in een kwaliteitszaak uitgebreid laat informeren en adviseren, maar vervolgens elders koopt. Weliswaar zonder de service, maar wel met een aanzienlijk prijsvoordeel. Vaak is dat de "wannabe" klant die wel kostbare producten wil aanschaffen, maar daar eigenlijk niet het budget voor heeft. Ik geloof zelf dat ook deze klant uiteindelijk in een later stadium, als het budget wel toereikend is, graag zal kiezen voor de winkelier die hem altijd goed geadviseerd heeft.

 

In andere branches is die deskundigheid minder relevant en is prijs gewoon de meest bepalende factor, ik denk dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt, ook al zijn er ongetwijfeld winkeliers die hun marges aanzienlijk hebben zien dalen. Je kunt je dan afvragen of zij nu te weinig verdienen, of dat zij in het verleden misschien "te" veel hebben verdiend. Waarmee ik wil zeggen dat de wereld nu eenmaal verandert en dat je dus zelf mee moet veranderen, als je dat niet doet kun je wel zeggen dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, maar dat is dan slechts de helft van het verhaal!

 

Met vriendelijke groet,

Elmar Donker.

 

 

 

 

Weet u een leuk onderwerp voor een soapbox ? Laat het ons weten!